2018. november 11., vasárnap

Alkotósarok: AZ ÖTLETTŐL A MEGVALÓSÍTÁSIG - 10 TIPP LEENDŐ ÍRÓKNAK - 2. rész (Írói kisokos 1.2.)

Nagyon örülök, hogy sokan szerettétek, sőt meg is osztottátok a cikksorozat első részét!
Íme, a második fele!
Kívánom, hogy váljék ez is kibontakozásod segítőjévé Lelkedből születő, autentikus utadon!

Nézzük hát tovább az „alapokat”! Írói tippeket sorolok, ám némi fantáziával és rugalmassággal más életterületre is át tudod ültetni, ha Neked épp ott van dolgod! ;)


6.   ÁBRÁZOLÁS – Inkább ábrázolj, mint állíts!

Ha hatásos és élvezetes elbeszélő prózát szeretnél írni, érdemes a közvetlen karakterjellemzés helyett az ábrázolással, például a cselekvések leírásával vagy a dialógusok segítségével bemutatnod a szereplőid.

Tehát nem azt mondod, hogy „X.Y. bátor volt”, hanem egy konkrét élethelyzetet mutatsz be, amelyben ő bátran viselkedett.
Nyilván lehet létjogosultsága a közvetlen jellemzésnek - az arányokat megérzed a gyakorlattal -, összességében mégis inkább az ábrázolásra érdemes törekedni.

"Show, don't tell" - ahogyan az amerikai írás-tanárok fogalmaznak.
A prózád - legyen szó rövidebb novelláról vagy regényről -, attól válik elevenné, ha engeded az olvasót együtt haladni az élménnyel, hogy a jelentés Őbenne születhessen meg.

Mutasd be, amit szeretnél minél érzékletesebben és használd a legkevesebb direkt állítást!


7.  "OFFOLÁS" – Tudj elszakadni attól, amit csinálsz!

Ahogyan az Osho Zen Tarot egyik kártyáján áll:„szökj el a gyárból!” ;)
Alkotni varázslatosan könnyű, ha meg tudod engedni magadnak a teljes nyugalmat, életélvezetet és pihenést. Azaz, ha nem veszed túl komolyan magadat és felismered, ha épp azt csinálod. :)

Kampányszerű „offolások” (kidőlések vagy kényszeres elszigetelődések) helyett inkább figyelj mindig a belső igényeidre!

„Csak lenni” (nem a bambulás, sodródás, pótcselekvés értelmében, hanem tudatosan!) olyan egyszerű, mégis, ebben az erőfeszítés-mentes állapotban ébred fel megannyi ötlet, vízió, alkotások csírái... no és a megvalósításukhoz szükséges tetterő!

Bizony a Felszabadító Kreatív írás kurzusokon lazítani, szemlélődni, elcsendesedni is „tanulunk”!


8.  SZERKEZET – Gyakorlat teszi az építőmestert! 

Ha érzel magadban egy jó történetet, zongorázd végig / próbáld ki ezeket:
•  Írd le a cselekmény ívét! - Honnan, min keresztül és hová szeretnél eljutni?

•  Tömöríts! – Írj minél rövidebb, egy-két mondatos cselekményösszegzést! Ezzel a lényeglátást is gyakorlod és magad számára is egyértelműsíted, hogyan hangzik, amit elmesélnél.

•  Írj kulcsszavakat! – Vedd sorra, milyen gondolati tartalmakat, minőségeket szeretnél kifejezni! Ez a fogalmi felfűzés első körben hasznosabb lehet, mint bármilyen cselekményvázlat!

•  Találd meg a megfelelő műfajt! – Mi passzol a mondandódhoz leginkább? Rengeteg elbeszélő műfaj létezik a mesétől az elbeszélő költeményen át a novelláig, a karcolattól a filmnovellán át a kis- és nagyregényig. Előbb mindenképp érdemes rövidebb műfajokban kipróbálnod magad és edzetten belevágnod a nagyobba!

Motiváld magad! – Haladj lépésről lépésre, gondolkodj projektekben! Adj be pályázatokat, írj blogot, tűzd ki a céljaid és valósítsd is meg! Hajrá! ;)

9.  ÉLETSZERŰSÉG – „Mondana ilyet a valóságban?”

Mi segít abban, hogy realisztikus légy és hiteles benyomást kelts az olvasódban?
•  Szemlélődj! - Tölts időt azzal, hogy egyszerűen, ítélkezés nélkül megfigyeled a körülötted lévő eseményeket, folyamatokat és emberi viselkedéseket! Akár menj el helyekre kifejezetten ezzel a céllal, például ülj le a parkban egy padra!

•  Mélyülj, foglalkozz önismerettel! - Természetesen ugyanennyire fontos, hogy magad felé nyitott légy!
Ha önmagad kíváncsi felfedezője és gyakorlott szemlélője vagy, az rengeteget fogja érlelni az önkifejezésed is! 
•  Törekedj az életszerű megszólalásra! - Ha dialógusokat írsz, mindig tedd fel magadnak a kérdést: valóban mondanának ilyet a szereplőid? Te mondanád? Ismersz olyan embert, aki mondaná? Törekedj rá, hogy életszerűen fogalmazz!

•  Fejleszd a beleérző képességedet! – A kurzusokon is gyakran adok olyan gyakorlatokat, melyekkel a különböző nézőpontokra való ráérzékelést fejlesztheted, de ezzel magadtól is játszhatsz.
Nemrég írtam a Ne hagyj nyomot! című filmről és linkeltem benne a regény írójával készült interjút, ami több szempontból is hasznos útmutatás. Az egyik amit mond, éppen ez: hosszú időt szánt rá, hogy végiggondolja és megfigyelje magában, hogyan érezhetik magukat a szereplői, hogyan reagálnának a különböző helyzetekre, hogyan változnak és így tovább.
Ahogy a nagy színészek közül is többen rávilágítanak: minden hang és karakter bennünk van, csak rá kell figyelnünk és mintegy kihangosítanunk a „szólamait”! 
•  Szánj időt az anyaggyűjtésre és a kutatómunkára! – Bármiből lehet megírásra érdemes sztori - egy saját álomtöredékből vagy egy újsághírből is!
A realisztikusság feltétele a beleérzés mellett, hogy alaposan utánajárj a dolgoknak.
Sokszor a nagy része annak, amit információként kiderítettél (vagy akár Te magad kitaláltál a karaktereid előéletéről) bele sem kerül a kész műbe, mégis érezhető, plusz dimenziót ad hozzá!

Két példa: a feljebb említett regény esetében Peter Rocknak bele kellett ásnia magát az off-grid életmód tanulmányozásába, hogy hitelesen tudja megjeleníteni, hogyan élhettek a szereplői az erdőben, milyen lehetőségeik voltak erre. De a szociális ellátórendszert vagy a háborús veteránok pszichológiai kórtörténetét is ismernie kellett, még ha ezekből csak jelzésértékű dolgokat villantott is fel a könyvében. Még arról is mesél, hogy elolvasott néhány olyan könyvet, melyeket szerinte a főszereplő férfi olvashatott - illetve olvasott volna!
 
A másik: ha kitalálsz egy karaktert (akár novellához, akár regényhez, akár bármihez), nagyon sok oldalról meg kell őt ”interjúvolnod”, hogy hiteles, létező személy benyomását keltse az olvasódban.
Tudd mondjuk még azt is, hogy hogyan issza kávéját! :)

10. ÖNELLENŐRZÉS – Légy az első olvasód!

Lehet, hogy már ösztönösen így csinálod, ha nem, érdemes kipróbálni! Önellenőrzés, önszerkesztés = hangos felolvasás magadnak.

Már Tolkien is így csinálta és valószínűleg még nagyon sokan. (Egyébként Tolkien is, C. S. Lewis is a gyerekeinek kitalált, spontán elmesélt, illetve megírt és felolvasott történetekkel is "gyakorolt", hangolódott a nagy művekre.)
Például Peter Elbow híres írás-instruktor is a legfontosabbak között hangsúlyozza a hangos felolvasást.

Tehát: Legyél az első saját olvasód! 

Figyeld meg a szöveget kicsit kívülre lépve: hogy hangzik?
Elég gördülékeny?
Javíts vagy csiszolj rajta érzésed szerint!
A vélemény-kikérésről, bemutatkozásról és a kritikák kezeléséről egy későbbi bejegyzésben írok majd. UPDATE! Ez a bejegyzés is elkészült, itt találod! 
Ha szeretnél a hasonló cikkekről értesülni, iratkozz fel a hírlevelemre, illetve kedveld és kövesd a Felszabadító Kreatív írás Facebook-oldalát!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése