A kurzusokon résztvevő írótársaimnak gyakran mondom, hogy nincs is olyan, hogy szerkezet-alkotási probléma, hisz’ az egész írásfolyamatot célszerűbb olyannak látni, mint amilyen az valójában: egy organikusan felépülő, természetes képződménynek, melyben minden mindennel összefügg.
Ha az életed bármely folyamára gondolsz, megláthatod, hogy valamennyi azon belüli tapasztalatodnak megvolt a helye és az ideje, mégis, a leglényegesebb mozzanatok révén kirajzolódik belőle egy történet-ív.
Persze az életünk nem egy regény vagy film, így ha az utóbbiak szolgai hűséggel próbálják meg imitálni, szükségszerűen elbuknak. Viszont ahogyan az életben, a történetben is az egyén az univerzum középpontja. Ha mást állít egy történet, az elbeszélés akkor sem képzelhető el karakterek és az ő megéléseik adta folyamat nélkül.
Ahhoz, tehát hogy jó történetet írj, alapvetően két dologra van szükséged: karakterre és témára.
Harry Potter egy átlagosnak tűnő, mégsem átlagos fiú, akinek a vérében varázserő csörgedezik, meg kell azonban tanulnia, hogyan nézzen szembe félelmeivel, hogy használni tudja az erejét és legyőzze a gonoszt.Látod, még J.K. Rowling híres, hétkötetes regénysorozatának lényege is megfogalmazható egyetlen egy mondatban!
Hogy építkezni tudj, jó alapokat kell teremtened, úgyhogy először is lásd tisztán, miből dolgozol!
Indulhatunk? ;)
Íme, öt lépés a kiválóan működő elbeszélő szerkezetért:
1. GYAKOROLD A LÉNYEGLÁTÁST A LOGLINE SEGÍTSÉGÉVEL!
Máris itt egy jó kis mankó: a logline egy filmes fogalom (televíziós és mozis eladásokat szolgál), de nekünk is nagyon hasznos. Ez a cselekmény egymondatos esszenciája. Feljebb a Harry Potter logline-ját írtam le, a saját szavaimmal. Amint látod, ez egy többnyire összetett mondat, mely tartalmazza a karaktert, a központi témát – ami egyben a főszereplő legnagyobb kihívását is jelenti! –, valamint azt is sejteti, hová jut majd el, mik a potenciáljai.
Tipp: Az IMDb filmes oldalon minden filmnél találsz ilyen egymondatos cselekmény-leírást, azzal a különbséggel, hogy ott a végkifejletet kihagyják. Érdemes könyvek, filmek adatlapjait vagy előbbiek tartalomjegyzékeit böngészni, hogy minél több ilyen lényegkiemelő mondattal találkozz. Magyar nyelven a filmek esetében a Mafab vagy a Port, könyveknél a Moly vagy a Snitt adatlapjait is ajánlom.
S persze Te is fogd magad és kezdd el megfogalmazni akár általad ismert művek, akár a saját ötleteid rövid – egy-, két-, maximum hárommondatos – összefoglalását!
Továbblépés: A logline forma a téma-ötleted tesztelésére is jó. A téma egyébként olyannyira meghatározó dolog, hogy nem lehet eléggé hangsúlyozni! Ez az "alfa és omegád". Hogy valóban megállja-e helyét és mik az igazi lehetőségei, bőven van alkalmad a gyakorlatban megvizsgálni a kurzusokon, a legmélyebben és komplexebben a Regényíráson!
2. ÉRTSD MEG A REALISZTIKUS MOTIVÁCIÓ FONTOSSÁGÁT!
Nagyon sokszor azon bukik el egy sztori, hogy a karakternek nincsenek megfelelő – inkább úgy mondom: nincsenek megfelelően ábrázolt – motivációi. Mivel később ebből nő ki minden (így a konfliktus és a megoldás kulcsát is tartalmazza!), ez a sava-borsa a történetnek.
Íme, öt lépés a kiválóan működő elbeszélő szerkezetért:
1. GYAKOROLD A LÉNYEGLÁTÁST A LOGLINE SEGÍTSÉGÉVEL!
Máris itt egy jó kis mankó: a logline egy filmes fogalom (televíziós és mozis eladásokat szolgál), de nekünk is nagyon hasznos. Ez a cselekmény egymondatos esszenciája. Feljebb a Harry Potter logline-ját írtam le, a saját szavaimmal. Amint látod, ez egy többnyire összetett mondat, mely tartalmazza a karaktert, a központi témát – ami egyben a főszereplő legnagyobb kihívását is jelenti! –, valamint azt is sejteti, hová jut majd el, mik a potenciáljai.
Tipp: Az IMDb filmes oldalon minden filmnél találsz ilyen egymondatos cselekmény-leírást, azzal a különbséggel, hogy ott a végkifejletet kihagyják. Érdemes könyvek, filmek adatlapjait vagy előbbiek tartalomjegyzékeit böngészni, hogy minél több ilyen lényegkiemelő mondattal találkozz. Magyar nyelven a filmek esetében a Mafab vagy a Port, könyveknél a Moly vagy a Snitt adatlapjait is ajánlom.
S persze Te is fogd magad és kezdd el megfogalmazni akár általad ismert művek, akár a saját ötleteid rövid – egy-, két-, maximum hárommondatos – összefoglalását!
Továbblépés: A logline forma a téma-ötleted tesztelésére is jó. A téma egyébként olyannyira meghatározó dolog, hogy nem lehet eléggé hangsúlyozni! Ez az "alfa és omegád". Hogy valóban megállja-e helyét és mik az igazi lehetőségei, bőven van alkalmad a gyakorlatban megvizsgálni a kurzusokon, a legmélyebben és komplexebben a Regényíráson!
2. ÉRTSD MEG A REALISZTIKUS MOTIVÁCIÓ FONTOSSÁGÁT!
Nagyon sokszor azon bukik el egy sztori, hogy a karakternek nincsenek megfelelő – inkább úgy mondom: nincsenek megfelelően ábrázolt – motivációi. Mivel később ebből nő ki minden (így a konfliktus és a megoldás kulcsát is tartalmazza!), ez a sava-borsa a történetnek.
Hogy kiinduló példánkra visszatérjünk,
Harry esetében látjuk: az, hogy Voldemort megölte a szüleit, Ő árvaként nőtt fel egy számára idegen közegben, s hogy a végzetes esemény által különös kapcsolatba került Vodemorttal mind része annak a "csomagnak", amiből elegendő motiváció kerekedik az egész sorozathoz.
Tipp: Mindig tedd fel magadnak ezt a két kérdést:
1.) hiteles-e a karaktered motivációja?
2.) érthetően van-e ábrázolva a szövegben?
2.) érthetően van-e ábrázolva a szövegben?
Előbbiről még azelőtt győződj meg, hogy belefognál a szerkezet építésébe! (Bár ha már benne vagy, az sem gond, jobb későn visszatérni az alapokhoz, mint soha! ;))
A másodikat pedig értelemszerűen már az írás folyamatában, az önellenőrzésed során tudod megfigyelni.
Gondold ezt alaposan végig, jegyzetelj róla sokat, mielőtt elkezdenél mindent kibontani!
Továbblépés: Ennél a momentumnál azt tapasztalom, fontos az olvasói visszacsatolás, különösen abban az esetben, ha gyakorlatlan vagy még szépíróként. A Felszabadító Kreatív írás kurzusokon az építő írásvéleményezés sokatok számára bizonyult már a tanfolyam leghasznosabb elemének!
3. ALKOSS KREATÍV VÁZLATOKAT AZ ELBESZÉLÉSED HÁROM TARTÓPILLÉRÉHEZ!
Honnan, hová és min keresztül szeretnél eljutni?
Gondold ezt alaposan végig, jegyzetelj róla sokat, mielőtt elkezdenél mindent kibontani!
Továbblépés: Ennél a momentumnál azt tapasztalom, fontos az olvasói visszacsatolás, különösen abban az esetben, ha gyakorlatlan vagy még szépíróként. A Felszabadító Kreatív írás kurzusokon az építő írásvéleményezés sokatok számára bizonyult már a tanfolyam leghasznosabb elemének!
3. ALKOSS KREATÍV VÁZLATOKAT AZ ELBESZÉLÉSED HÁROM TARTÓPILLÉRÉHEZ!
Honnan, hová és min keresztül szeretnél eljutni?
Hogy mennyire fontos a fenti kérdés, már ebben a korábbi bejegyzésben is pedzegettem. Minden elbeszélő szerkezetnek három tartópillére van: az expozíció vagy bevezetés, a tetőpont és a megoldás.
Tipp: Segíti a tervezést, ha vázlatokat alkotsz összefüggő ábrákkal, nyilakkal és/vagy vizuális táblát, képek egymás alá tűzésével. (Trükköket, technikákat is mutatok, a Történeteken, a Felszabadítón, s talán legtöbbet a Regényíráson!)
Továbblépés: A kurzusokon rengeteg segítséget kaphatsz a szerkezet-alkotáshoz! Ilyen szempontból a Regényírás anyaga a legösszetettebb, egyben legátfogóbb, de a Történetek és a Gyógyító mese- és haiku-írás is jól alapoz. [A cikk megírása óta létrejött egy még technikásabb, kifejezetten a rövid elbeszélésre fókuszáló kurzus, A novellaírás művészete - ebben a leghangsúlyosabb a szerkezettel való foglalkozásunk!]
Tipp: Segíti a tervezést, ha vázlatokat alkotsz összefüggő ábrákkal, nyilakkal és/vagy vizuális táblát, képek egymás alá tűzésével. (Trükköket, technikákat is mutatok, a Történeteken, a Felszabadítón, s talán legtöbbet a Regényíráson!)
Továbblépés: A kurzusokon rengeteg segítséget kaphatsz a szerkezet-alkotáshoz! Ilyen szempontból a Regényírás anyaga a legösszetettebb, egyben legátfogóbb, de a Történetek és a Gyógyító mese- és haiku-írás is jól alapoz. [A cikk megírása óta létrejött egy még technikásabb, kifejezetten a rövid elbeszélésre fókuszáló kurzus, A novellaírás művészete - ebben a leghangsúlyosabb a szerkezettel való foglalkozásunk!]
S ha már a vizuális átlátást és a segédeszközöket említettem, mindenképp ajánlom figyelmedbe a Film-Kép-Írás online kurzust, ami nem csak inspiráló távlatokat nyit, de – főleg a montázs-szemlélet révén - a tér, idő, és cselekmény-szervezéshez ad jelentős pluszt!
(A lenti ábra egyébként nem tökéletes, a Megoldást képzeld egy szinttel feljebb - így fejezné ki jobban, hogy bizony nem ugyanoda jutunk vissza, még a keretes szerkezetű műveknél sem!)
4. TANULMÁNYOZD AZ ORGANIKUS SZERKEZETEKET ÉS FEJLŐDÉSI FOLYAMATOKAT!
4. TANULMÁNYOZD AZ ORGANIKUS SZERKEZETEKET ÉS FEJLŐDÉSI FOLYAMATOKAT!
Vissza az Élethez! :) És a megfigyelő, szemlélő pozícióhoz, a természethez, az önismerethez!
Írj elbeszélést, novellát, regényt vagy kisregényt (sőt: színdarabot, forgatókönyvet), az egyik leghasznosabb muníciód mind közül az lesz, ha ráéreztél az élet folyamatszerűségére és a folyamatok természetére.
Ha olvastad, gondold végig, a Harry Potter-regényekben hányféle organikus fejlődési folyamat megy végbe, ami mind-mind szükséges a teljes cselekmény-ívhez! Egy-egy köteten belül ehhez egyszerű, de kiváló keretet biztosít az adott tanév ábrázolása, de a teljes hét kötetre vonatkozóan is találsz ilyen íveket, akár a szereplők személyiségfejlődésére, akár életkori sajátosságaira vonatkozóan!
Tipp: Tanulmányozz egy tetszőleges folyamatot, például ültess el egy növényt és figyeld! De egy saját önismereti folyamat – például célkitűzés és megvalósulás - naplózása is jó ötlet.
Készíts róla „napról napra” jellegű jegyzeteket!
Törekedj rá, hogy rövid megfigyeléseket fogalmazz meg!
Továbblépés: Mindig része a folyamatnak a kiindulópont, az ok és okozat, a poláris erők (hatás-ellenhatás) bekapcsolása, a hullámzások (fentek és lentek) váltakozása, a késleltetés, a nyugvópont...
Hogy ezeket mélyebben megismerd és megértsd - no meg, hogy kapj olyan különleges fogódzókat, mint a plot-horgony, a keretes-tematikus szerkezetek és egyebek - megint csak a kurzusokon való munkát ajánlom, különösen A novellaírás művészetét és a Fantasy, sci-fi, filmnovellaírást! Mind önismereti, mind alkotói szempontból nagyon értékes tapasztalatokhoz juttatnak.
A Lélek-óra Versíró kurzuson pedig kifejezetten ezek az organikus folyamatok, a természet, a képalkotás és az érzelmek a témáink – ha prózaíróként akarsz fejlődni, ugyanolyan sokat adhat ez a megközelítés, mint egy lírikus alkatnak!
5. ÉPÍTSD FEL AZ ÖT PILLÉRT!
Nincs plot-struktúra (azaz igazán jól működő cselekmény) enélkül az ötösfogat nélkül: expozíció, konfliktus, kibontakozás, tetőpont, megoldás.
Kicsiben és nagyban is érdemes foglalkoznod velük és sokat gyakorolni, hogy átlásd, mi a legjobb megvalósítási mód a Te sztorid elmeséléshez.
Ezt a hasznos anyagot talán épp Neked készítettem! :) Katt rá, hogy nagyobb felbontásban lásd!
Tipp: Megint csak a megfigyelés és a vázlatírás! Tanulmányozd a regények (akár az említett Harry Potter-széria egy kötetének) struktúráját! Nézz meg egy-egy fejezetet is, hogyan épül fel!
És rakd össze a saját történeted vázlatát!
És rakd össze a saját történeted vázlatát!
Javaslom, ne egy komplex nagyregénnyel kezdd az alkotást, inkább rövid novellával, elbeszéléssel! Ne vedd el a saját kedved, ha pedig van múltbeli kudarcod, elakadásod, rázd meg magad és kezdd újra - megéri!
Továbblépés: Gyere A novellaírás művészete kurzusra, ahol megtanulhatod, mi kell az igazán klassz pillérekhez, gyakorolhatsz, rengeteget tanulhatsz a rövid elbeszélő műfajról, konstruktív visszajelzéseket kaphatsz - röviden szintet léphetsz novellaíróként!
A legközelebbi novellaíró kaland május 13-án startol, a részletekért katt ide!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése